متن آهنگ

متن آهنگ , تکست آهنگ , شعر آهنگ , متون آهنگ

متن آهنگ

متن آهنگ , تکست آهنگ , شعر آهنگ , متون آهنگ

دیسک کمر ، علائم و روش های درمان آن

نگاره | يكشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶ ق.ظ | ۰ نظر

دیسک کمر

دیسک کمر

در ستون فقرات بدن انسان بین مهره های کمری استخوانی بالشتک ها یا صفحاتی از جنس غضروف قرار دارند که به آنها دیسک گفته می‌شود و واضحا در کمر به آنها دیسک کمر گفته می شود.

بیرون زدگی دیسک کمر می تواند به علت و دلایل مختلفی  مانند افزایش سن( که موجب خشک شدن آب دیسک کمر می شود) ، وزن زیاد ، ورزش های غیر اصولی و سنگین ،وضعیت بد نشستن ایستادن و خوابیدن و علل دیگر به وجود بیاید که می تواند در بیماران با علائم متفاوتی همراه باشد.

مهمترین علامت آن درد می باشد. درد معمولا در قسمت پشت بدن و پا بروز می کند . شاید شما هم تا به حال دچار احساس درد های شدید یا خفیفی از ناحیه کمر شده باشید وبسیار نگران باشید که مبتلا به دیسک کمر شده باشید . دردهای موقتی کمر با دیسک کمر تفاوت دارد هر درد کمری را نمیتوان دیسک کمر نامید

علایم دیسک کمر

  • درد موضعی در ناحیه کمرکه در یسیاری از بیماران ممکن است وجود نداشته باشد!
  • درد انتشاری در پاها به عنوان یکی از مهمترین علل دیسک کمر مطرح می باشد.
  • بی حسی و ضعف عضلانی
  • احساس گزگز و مور مور و خواب رفتگی در پاها
  • احساس سوزش عضلانی

شایان ذکر است علائم اولیه دیسک در اغلب افراد ضعف عضلات ناحیه کمر و شکم است. به دنبال آن دیسک ضعیف شده و بدنبال یک حادثه جابجا شده و با فشار به اعصاب موجب بروز کمر درد و درد ساق پا، ران و ... شوند.

بسیاری از بیمارانی که دچار گزگز و مور مور در پا ها می باشند ابتدا به بیماری ام اس شک می کنند . در حالی که خواب رفتگی پا بیشتر به دلیل تحریک ریشه عصب توسط دیسک کمر می باشد تا بیماری ام اس. در ام اس بسیاری از علایم از جمله ضعف و دو بینی و... بسیار بارز تر می باشد.

دیسک کمر ممکن است موجب کمردرد بسیار شدید شود ولی خصوصا در موارد مزمن ممکن است اصلا کمردرد هم نداشته باشد و فقط علائم درد باسن و درد ساق و کناره پا ایجاد کند.بسیاری از بیماران سابقه کمردرد را دارند ولی ممکن است این درد مربوط به گذشته هایی باشد که راحتی آن را نتوانند به دیسک کمر و درد ساق  و کف پا خود ارتباط دهند.

روش های درمان دیسک کمر

راههای درمان دیسک کمر شامل روش های بدون جراحی و جراحی می باشد. البته درمان دیسک کمر با جراحی بسته و باز فقط در صورتی که سایر درمان ها موثر نباشد از سوی پزشک متخصص ستون فقرات تجویز می شود.

پزشک شما ممکن است که راه های درمان بدون جراحی دیسک کمر از قبیل استراحت کوتاه، داروهای ضد التهاب برای کاهش ورم، داروهای ضد درد برای کنترل درد، فیزیوتراپی، تمرین و درمان تزریق اپیدورال استروئید را تجویز کند

استراحت مطلق

در مرحله اول درمان دیسک کمر فرد باید استراحت کند البته منظور چند ماه استراحت نیست بلکه ابتدا استراحت مطلق 3 روزه بعد استراحت نسبی و انجام فعالیت های روزانه به گونه ای که متخصص طب فیزیکی و توانبخشی به بیمار آموزش می دهد.

راه های درمان پاره شدن دیسک کمر بستگی به سن و جنس و میزان بیرون زدگی ماده ژلاتینی و میزان پیشرفت بیماری و علائم دیسک کمر مانند بی اختیاری ادرار و مدفوع بستگی دارد ولی در مراحل اولیه مرتبط با میزان درد نیست.

فیزیوتراپی

می‌توان فیزیوتراپی را در برنامه‌ی درمان دیسک کمر فرد جای داد. فیزیوتراپی عبارت است از ورزش ، ماساژ، تمرینات ورزشی کششی، آب‌درمانی، تحریک الکتریکی اعصاب از راه پوست (TENS) و طب سوزنی.

عمل جراحی برای دیسک کمر

درصورتی‌که پس از دوره‌های درمانی محافظه‌کارانه، هیچ بهبودی مشاهده نشود، عمل جراحی در نظر گرفته خواهد شد. دیسککتومی عملی است که در طی آن کل یک دیسک معیوب و یا قسمتی از آن برداشته می‌شود. میکرودیسککتومی عملی است که در طی آن از یک میکروسکوپ برای بزرگنمایی محل جراحی استفاده می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی